Onko olemassa suurempaa rahanhaaskausta kuin tämä aihe?

Kerron sinulle miksi. Oletko tullut ajatelleeksi sähköisen äänestämisen järkevyyttä? Minun mielestäni julkisuudessa on puhuttu koko ajan siitä miten aktivoisimme nuoret aikuiset äänestys uurnille, muttei tässä onnistuta tehokkaasti. Nyt sitten valtiolle on tullut mahtava idea korvata paperi tietokoneilla äänestyssaleissa, ja täten houkutella datahenkiset nuoret aikuiset uurnille. Mutta huomasitteko tuossa edellisessä lauseessa epäloogisuutta? Miten me blogia kirjoittavat, verkkokaupasta ostoksemme tekevät, verkkouutiset lukevat, verkkosäätiedotukisa katsovat ja niin, ymmärrätte varmasti, pystymme sen paremmin nostamaan perseemme koneltamme mennäksemme noille uurnille, olivatpa ne sähkösiä tai paperisia lomakkeita? Eivätkö nuo valtaa pitävät tajua että nuoret eivät tule, olivatpa ne uurnat vaikka huutosakki kokouksia. Äänestys on saatava nettiin! Niin pian kuin suinkin. Siihen ei vaadita kuin yksi koodari ja sille pullo kokista ja hiuka rahaa, et se koodaa esim äänestä.fi sivuston, joka käyttää authentisoimiseen pankkitunnuksia jne.

Sitten tulee pieniviisas mies sanomaan minulle, että jos voi netissä äänestää, ni kuka tahansa voi vaikuttaa sun äänestämiseen, tai pahimmassa tapauksessa puoliso äänestää puolison puolesta.

No voi voi, yleensä ainakin minä, perus äänestäjä kyselen itse ihmisiltä ketä ne äänestää ennen vaaleja, keskustellaan ehdokkaista, otetaan vaikutteita keiltä tahansa ja sen jälkeen mennään uurnalle. Esim minä ja puolisoni äänestettiin eri puolueita, tosin naiseni äänesti enemmän naama lookin mukaan, minä puolueen ja henkilön ajamia asioita. Eli minun ääntä puolisoni ei saa kenellekkään tahtomalleen ilman eroa, koska olen riittävän kiinnostunut äänestämään itse. Sama homma netissä, kun henkilä on kiinnostunut äänestämään itse hän äänestää omilla pankkitunnuksillaan itse. Vaikka puolisolla olisikin pääsy pankkitunnuksiin, tulisi ainakin varmasti sota tai ero, jos puoliso menee salaa äänestämään toisen puolesta. Vain politiikkasta kiinnostumaton puoliso antaa äänensä puolison ehdottamalle ehdokkaalle.

Joten eduskuntalaiset! Huomio! Avatkaa silmänne! Te tuhoatte verorahoja surkeaan systeemiin, joka kilpailee samoista äänestäjistä kuin paperi äänestys! Rahaa pitäisi laittaa sellaiseen systeemiin, joka kilpailee niistä äänestämättä jättävistä äänestäjistä, eli nettiäänestykseen rahaa ja roskakoppaan koko elektroninen äänestäminen.

Olen puhunut.